Att marknadsföra sitt företag på LinkedIn
Att marknadsföra sitt företag är viktigt för att få kunder och expandera. Att använda affärsnätverket LinkedIn för detta är enklare än vad du tror.
Forskare vid Högskolan i Borås och företaget VInga Sweden har undersökt hur man skapar affärsnytta och bygger relationer på Linkedin i en studie. Resultatet presenterade i Journal of Business & Industrial Marketing. Studien kan enligt forskarna själva användas som en kokbok för hur man lyckas. Att skriva för säljande inlägg är någonting som inte går hem. I stället rekommenderar man att skriva inlägg med humor och personlighet då de får mest engagemang och räckvidd.
Här kommer fem tips på saker som går hem på LinkedIn.
- Ha glimten i ögat.
- Skriv med humor men samtidigt ärlighet.
- Värderingsorienterade och handlingsinriktade inlägg fungerar bra.
- Planera ert innehåll.
- Inläggen lever längre. Det räcker därför att göra ett till två inlägg per vecka.
- Har du problem? Berätta för följarna. Studien visar att följare gillar att ta del av problem och hjälpa till att lösa dem.
Här kommer också tre saker som inte alls går hem på LinkedIn.
- Säljinlägg.
- Inlägg som upplevs som annonser är inte uppskattade.
- Att vara långsam är negativt – var istället snabb och var noga med att svara på all respons kopplat till inlägget.