Skydda dig mot bluffakturor
Bluffakturor kan drabba alla. För att undvika detta gäller det att se över de interna rutinerna så att dessa inte går igenom. Slinker fakturan väl igenom kan det kosta mycket pengar. En näringsidkare har nämligen ingen ångerrätt när ett avtal ingåtts. En utebliven betalning kan leda till betalningsanmärkningar, även om kraven inte är legitima.
Det gäller även att vara aktsam vad gäller falska beställare. Denna typ av bedrägeri kräver mer kunskap och planering än bluffakturor. En falsk beställare är en person som ringer upp och utger sig för att vara en befintlig kund. Beställningen i sig är inte ovanlig, däremot leveransadressen. Godset skickas till begärd adress och fakturan går iväg till den normala fakturaadressen. Den befintliga kunden kommer i detta läge naturligtvis höra av sig då de inte lagt någon order. Beställningen tas bort och varorna är spårlöst försvunna.
Var rustad
Det är inte alltid lätt att skydda sig mot denna typ av bedrägerier – men det finns saker att tänka på för att vara mer rustade.
Ha alltid väl uppdaterad information om kunderna. Ni har då möjlighet att ställa kontrollfrågor till beställaren för att se att allt stämmer. Skicka alltid orderbekräftelse till kunden. De har då möjlighet att stoppa köpet innan leverans om någonting inte stämmer.
Kontrollera leveransadresser via internet. Uppges en adress bör företaget ha en anläggning eller liknande på den uppgivna adressen.
Utbilda din personal och se till att minst två personer attesterar kostnader. Gör heller inga utbetalningar under tidspress då detta ökar chansen att göra fel.
Skulle ditt företag trots detta drabbas minimerar ni skadorna genom att ha en plan hur ni ska agera i dessa lägen. Behöver du hjälp? Kontakta oss på Adact så hjälper vi dig.