Det kan bli dyrare att ha tjänstbil
Ekonomistyrningsverket hävdar att beskattningen av tjänstebilar är alltför förmånlig. Man menar att detta leder till ett skattebortfall på 2 miljarder kronor per år. I en rapport pekar man på att bilkostnaderna generellt ökat med cirka 40 – 45 procent sedan 1997, medan förmånsvärdet för bilförmåner bara ökat med cirka 10 – 15 procent. Det innebär i så fall att en förmånsbil är mellan 10 000 och 20 000 kronor billigare per år än motsvarande privata ägande.
Särskilt förmånligt blir det i storstadsområdena eftersom såväl parkering vid arbetsplatsen som trängselskatt räknas in i förmånsvärdet! Den delen av förmånen kan i vissa fall uppgå till mycket stora belopp.
I vårbudgeten attackeras nu förmånerna och i bonus-malus-systemet, som ska införas den 1 juli 2018, finns ett förslag på att fordonsskatten inte ska ingå i den schablonmässiga beräkningen av förmånsvärdet, utan utgöra en egen post.
Regeringen vill också att trängselskatten inte ska ingå i förmånen, utan beskattas till marknadsvärdet.
Hela underlaget som nu är på remiss finns att läsa här på regeringen.se.