Att marknadsföra sitt företag på LinkedIn

Att marknadsföra sitt företag är viktigt för att få kunder och expandera. Att använda affärsnätverket LinkedIn för detta är enklare än vad du tror.

Forskare vid Högskolan i Borås och företaget VInga Sweden har undersökt hur man skapar affärsnytta och bygger relationer på Linkedin i en studie. Resultatet presenterade i Journal of Business & Industrial Marketing. Studien kan enligt forskarna själva användas som en kokbok för hur man lyckas. Att skriva för säljande inlägg är någonting som inte går hem. I stället rekommenderar man att skriva inlägg med humor och personlighet då de får mest engagemang och räckvidd.

Här kommer fem tips på saker som går hem på LinkedIn.

  • Ha glimten i ögat.
  • Skriv med humor men samtidigt ärlighet.
  • Värderingsorienterade och handlingsinriktade inlägg fungerar bra.
  • Planera ert innehåll.
  • Inläggen lever längre. Det räcker därför att göra ett till två inlägg per vecka.
  • Har du problem? Berätta för följarna. Studien visar att följare gillar att ta del av problem och hjälpa till att lösa dem.

Här kommer också tre saker som inte alls går hem på LinkedIn.

  • Säljinlägg.
  • Inlägg som upplevs som annonser är inte uppskattade.
  • Att vara långsam är negativt – var istället snabb och var noga med att svara på all respons kopplat till inlägget.
Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Funktion cookies
Funktionscookies används för att komma ihåg besöksinformation på webbplatsen, t.ex. språk, tidszon, förbättrat innehåll.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.